Sunday, November 18, 2007

Baru Kahwin: Tips untuk membeli rumah

Selepas kahwin ramai pasangan akan berfikir "Di mana mahu membeli rumah idaman?" Keluarga baru, rumah baru. Memang ideal selepas kahwin terus masuk ke rumah baru. Tapi adakah pilihan ini semua orang dapat memiliki? Selepas kahwin, apa patut di fikirkan untuk membeli rumah?

1- Apa yang penting bagi kita
Lokasi, rupa bentuk rumah, akses jalan, gaya hidup & di mana rumah mertua & ibu bapa adalah antara faktor-faktor yang mungkin anda tengah fikirkan. Susah juga ya bila kita banyak pilihan. Mari kita lihat dua case study untuk mendapat pengajaran:

Case study 1:
Ada kawan saya yang membeli rumah jauh dari rumah ibu-bapa dan mertuanya, lebih 20km. Rumahnya memang selesa dan sesuai untuk keluarganya yang membesar dengan 3 anak. Memang best lah. Kedua pasangan telah membuat keputusan untuk menghantar anaknya ke rumah mertua setiap hari kerja sebelum ke ofis di KL. Bukan untuk menghambakan mertua tapi untuk anaknya kenal dengan mereka. Selepas 2 bulan saya dengan keduanya mengeluh. Traffic jam! Banyak masa habis dibuang di jalan raya. Berberapa bulan selepas itu mereka membuat keputusan untuk berpindah ke rumah yang lebih dekat dengan kedua rumah ibu bapa dan mertua. Sekarang ini mereka dapat meluangkan lebih masa dengan keluarga.

Case study 2:
"Cantiklah rumah tu" kata Joe. Rupa bentuk rumah menjadi faktor penting Joe dan keluarganya. Mana tidak, tak akan kita membeli rumah yang hodoh. Mestilah nak rumah cantik. Isteri Joe selalu berkata "Inikan hasil dari titik peluh kami. Mestilah beli yang cantik". Tidak salah beli rumah cantik. Mereka pun belilah satu rumah teres berkembar di kawasan Sungai Buloh. Selepas rumah itu dah siap, situasi kewangan Joe telah berubah. Syarikat yang dia berkerja sebelum tidak semaju dulu. Gajinya tidak naik, bonus pun tak ada. Joe sekarang sudah ada dua anak dan isterinya berkerja part-time sahaja. Joe tidak dapat menampung bayaran pinjaman rumah dan mahu menjual rumahnya. Tapi malang bagi Joe, kawasan yang dibelinya itu tidak ada ramai yang minat membeli. Rumah saja yang cantik. Sebelum membuat keputusan, lihat dan fikirkan juga faktor lain yang mustahak. Situasi dan kondisi kita mungkin berubah.

2- Membuat keputusan pada masa yang tepat
Harga rumah semakin hari semakin mahal. Tak banyaklah tempat yang kalau kita tunggu lama lagi harga rumah akan jatuh. Masa adalah satu faktor penting yang patut kita perhatikan ketika membuat keputusan. Tapi janganlah terburu-buru atau menangguhkan keputusan. kaji dulu pilihan rumah yang mahu di beli betul-betul sebelum membuat keputusan.

3- Membuat kajian sebelum membeli
Bagaimana mahu mengkaji? Apa yang patut di lihat? Tanyalah siapa yang anda kenal tentang apa yang patut kita tahu sebelum membeli rumah. Apakah prioriti kita? Bila prioriti berubah adakah rumah yang kita beli masih sesuai? Satu contoh kajian ialah membuat perbandingan harga, antara rumah yang baru dan yang lama. Kawasan lama biasanya lebih kemudahan dari kawasan baru. Untuk keluarga yang baru kemudahan seperti kelinik dan pasaraya penting untuk kemudahan kehidupan harian.

4- Menabung awal dan mengira keupayaan membeli
Membeli rumah merupakan satu pelaburan besar. kalau di bayar dengan pinjaman bank, ia mungkin mengambil masa lebih 20 tahun, satu masa yang panjang. Dengan menabung dari awal, kita akan lebih cepat dapat membeli rumah.

Keupayaan membeli rumah kita juga berubah bila kita semakin tua. Pada kebiasaannya, gaji kita akan naik selepas kita mempunyai lebih pengalaman bekerja. Tapi ini cuma kebiasaan, mungkin juga gaji kita akan turun atau kita di buang kerja. Rumah adalah harta yang di guna untuk menyenangkan kita, janganlah ia menjadi satu beban untuk kita.

No comments: