Saturday, November 3, 2007

Sudahkah anda menabung ?

Pernah tak kita ditanya tentang menabung ? Barangkali kita bertanya pada diri sendiri ker ? Objektif simpanan wang ini pelbagai, misalannya untuk kecemasan, melancong, perkahwinan, atau pembedahan (untuk masalah kesihatan seperti Tee Hui Yee atau Siti Salmah atau plastic surgery, ker ?) Ataupun anda sering mengalami masalah keputusan wang di tengah-tengah bulan dan sering kehairanan tidak tahu kemana wang gaji (atau wang saku untuk pelajar) telah pergi ? Anda juga hairan, tak tahu kemana pendapatan anda telah dibelanjakan ? Kalau jawapan anda ialah YA untuk semua soalan diatas, 3 langkah mudah berikut, tentu senang sekali untuk anda lakukan.

1- Potong jer terus 10% dari wang pendapatan anda sebagai simpanan!

10% ??! Eh, macam drastik jer! Melampau nih! Selama nih, gaji tak pernah cukup, nak potong 10% pulak! Sepintas lalu saya pun bersetuju juga! Tapi kalau diingatkan kembali, bila ditanya sebentar tadi anda pun, takde idea untuk memberitahu kemana anda telah belanjakan. Sikap kita umumnya akan membelanjakan wang, selagi ada didalan akaun bank. Jadinya kalau 10% telah diselamatkan dari diri sendiri tentunya wang ini tidak 'terbelanja'!

Macamana langkah nak buat potong 10% nih ?

  • Tanya bahagian penggajian atau sumber manusia, macamana nak buat potongan. Banyak majikan memberikan perkhidmatan potongan tetap / berjadual. Yang paling best, selalunya anda tidak dikenakan sebarang caj! Sebagai contoh anda boleh membuat potongan untuk menyimpan ke akaun ASB atau LUTH.

  • Arahan tetap kepada pihak bank. Kalau anda kurang bernasib baik, majikan tidak memberi perkhidmatan potongan tadi, anda boleh membuat arahan tetap supaya pihak bank akan menyalurkan potongan anda setiap bulan. Kelemahan cara ini, anda mungkin akan dicaj oleh pihak bank. Namun, pada hemat saya caj ini memang berbaloi pada masa panjang, kerana kita manusia memang mudah lupa, bak kata Dr M!

2- Potong kenaikan gaji anda!

Jika anda merasakan cadangan no 1 tadi sukar sangat untuk dilaksanakan, usah khuatir, ada lagi jalan lain. Umumnya setiap majikan akan memberi 'increment' atau kenaikan gaji setiap awal tahun. Contohnya jika gaji anda untuk bulan November dan Disember ini ialah RM2,000 sebulan, kenaikkan 5% akan menyebabkan gaji anda bertambah kepada RM2,100. Dengan ini anda telah memperolehi pendapatan yang lebih RM100. Sekiranya anda jujur dan ikhlas untuk menabung tentu sukar untuk anda beri sebab yang cukup munasabah kepada diri sendiri untuk anda belanjakan extra RM100 tuh (dengan syarat tiada perubahan ketara dalan hidup anda, seperti berkahwin atau isteri bersalin).

Dengan ini, sebaik sahaja anda mengetahui berapa peratus kenaikkan gaji bulan Januari nanti, hubungi bahagian penggajian dengan segera dan buat potong seperti yang dicadangkan tadi.

3 - Simpan melalui skim insurans 'Investment Link'

Ini ialah lagi satu cara untuk anda menabung. Skim insurans ini mempunyai objektif serampang dua mata. Ia memberi perlindungan kepada anda dan juga membuat pelaburan (dari 'simpanan anda setiap bulan') melalui premium yang dibayar.

Skim ini sesuai untuk mereka yang sukar berdisiplin untuk menabung. Kebaikkan skim ini ialah ia memberi anda perlindungan disamping menabung. Kelemahan pula selalunya pulangan yang diberikan agak rendah.

Penting :
Pastikan anda menyemak setiap bulan untuk memastikan arahan potongan telah dilaksanakan (update passbook).

Jika semuanya telah dibuat, anda boleh dapat 4D!.

Duduk Diam-Diam, Duit masyuk! Bukannya nombor ekor 4D tuh! Haram bang! Tak cium bau syurga nanti!??

No comments: