Friday, October 26, 2007

Selalukah Anda Hilang Barang? masukkan dalam kotak.

Di rumah saya ada 5 stapler! Dahulu, setiap kali saya nak guna stapler, mesti tak jumpa. Mana daaa... Memang benarlah biasa simpan di meja study tapi stapler ni kadang-kadang boleh berjalan lah. Macam ada kaki. Ramai yang guna tak letak balik pada tempatnya. Saya juga tak ingat dimana saya meletaknya. Sama juga dengan alatulis lain, selalu saja hilang. Akhirnya terpaksalah kita beli yang baru! Kalau banyak alatulis seperti klip, liquid paper, stem banyak lah lagi yang boleh hilang.

Barang-barang yang kecil biasanya senang hilang atau tersilap letak. Biasanya reaksi pertama kita adalah untuk membeli yang baru. Ini perbuatan membazir. Walaupun harganya murah, duit itu boleh kita menafaatkan untuk kegunaan lain. Macam mana boleh kita mengatasinya?

1- Letak di satu kotak
Meletakkan semua alatulis di satu kotak. Senang nak ingat, cuma satu tempat/benda yang patut kita cari.

2- Kotak yang banyak ruang berasingan
Kotak yang mesti ada banyak ruang supaya alatulis yang berlainan tidak bercampur aduk. Kotak seperti yang di gunakan untuk menyimpan kail memancing adalah ideal.

3- Kotak keras dan boleh di tutup rapat
Kotak alatulis biasanya di bawa ke merata tempat. Ia mesti tahan lasak dan tidak mudah pecah atau terbuka bila terjatuh. Dapatkan kotak yang boleh ditutup rapat dan tidak mudah pecah.

4- Kotak plastik - lebih ringan
Dapatkan kotak plastik. Kotak lain yang di buat dari kertas dan besi mungkin cantik tapi tak praktikal.