Wednesday, October 10, 2007

4 Langkah Open House Tanpa Keluhan

"Hari raya tak lama lagi. Ada open house ke tahun ni?" Ramai tak yang bertanya kalau ada open house tahun ni? Tak mahu buat open house ke? Jangan lah risau, open house ni bukan lah sesusah yang ramai sangkakan. Kami di Ringgit ke Syurga mahu berkongsi tip untuk mengadakan open house tanpa keluhan.


1- Tetapkan hari dan beri jemputan open house awal-awal

Dah tahu bila nak buat open house? Tetap kan tarikh awal-awal, barulah boleh menjemput tetamu dan membuat persiapan seperti catering dan menyewa kerusi meja dan khemah. Biasanya ramai yang akan buat open house di hujung bulan Syawal atau last minute. Kalau terburu-buru nanti ada jemputan yang tertinggal dan persiapan yang tidak sempurna.


2- Berikan peta dan panduan perjalanan dengan jelas

Tidak semua jemputan anda tahu atau ingat nak ke rumah anda. Kalau open house di dewan atau tempat lain, mungkin ramai yang keliru nanti. Berikan alamat, peta dan panduan perjalanan ke destinasi open house dengan jelas. Biasanya waktu kita ramai tetamulah yang ramai bertelefon untuk bertanya. Sayangnya kalau ada tetamu yang sesat tidak jumpa rumah anda.

Peta dari Street Directory (http://www.streetdirectory.com.my/) dan World Express Mapping (http://www.wems.com.my/) boleh di gunakan sebagai panduan ada di jual di kedai buku seperti MPH dan Popular.


3- Berikan jemputan berperingkat

Kalau ramai yang diajak, cuba berikan jemputan secara berperingkat dalam satu hari. Mungkin keluarga datang jam 11 pagi, kawan dan jiran jam 1 dan rakan pejabat jam 4 petang. Letih tu memang letih kalau ramai yang datang. Tapi tak sayang ke kalau yang datang tidak sempat pun berbual dengan kita. Mereka datang mahu berjumpa kita, tapi akhirnya makanan saja yang jadi teman..


4- Gunakan katerer, khemah dan kerusi sewa yang boleh di harap

Banyak pilihan katerer, khemah dan kerusi sewa sekarang. Ada juga banyak pakej ‘all in one’ yang menyediakan semuanya sekali, tak payah nak susah-susah cari. Tak kira mana yang kita pilih, ambil lah yang boleh di harap. Cuba tanya siapa yang telah menggunakan perkhidmatan sebelum tentukan yang mana kita pilih. Kalau yang murah sahaja yang kita pilih, mungkin makanannya pada hari open house tak sedap atau ada yang tak datang nanti.

No comments: