Wednesday, October 10, 2007

5 Tips bila pergi ke Open House

Aidilfitri menjelma lagi. 30 hari sudah puasa dibulan Ramadhan ditunaikan kini tiba masanya untuk beraya mengunjungi sanak saudara dan rakan taulan.

Hampir setiap hari ada sahaja 'open house' diadakan. Berikut adalah tips-tips untuk memudahkan anda menghadiri majlis rumah terbuka ini.


1- Bawa peta lokasi.

Sebaik sahaja anda menerima jemputan, minta peta lokasi dari tuan punya rumah. Ini akan memudahkan anda untuk pergi ke rumah terbuka tersebut dan menjimatkan masa perjalanan. Kebiasaannya saya akan cetak peta lokasi beserta alamat penuh dan handphone tuan rumah dan simpan didalam dompet. Boleh juga anda masukkan maklumat ini kedalam PDA ataupun ke dalam calendar handphone anda.


2 - Pastikan tarikh dan waktu majlis rumah terbuka tersebut!

Ini cukup penting, kerana kita perlu datang pada hari dan waktu yang ditetapkan. Jangan pula kita pergi pada hari yang berlainan dari tarikh yang dijemput. Tentang waktu pula, penting untuk kita ketahui linkungan masa majlis itu. Contohnya jika anda ada dua jemputan rumah terbuka di Petaling Jaya dan kedua-duanya pada waktu 8-10 malam, mungkin anda masih boleh manghadirkan diri untuk kedua-dua majlis. Solat maghrib di surau berhampiran dengan rumah yang pertama ingin dikunjungi, akan menjimatkan masa anda. Kemudian setelah 30-45 minit dirumah pertama, bolehlah anda beransur untuk pergi pula kerumah yang kedua pula.


3 - Carpool

Tentunya antara yang menjemput majlis rumah terbuka ini ialah kawan dari pejabat atau mungkin juga kawan dari universiti mahupun sekolah. Ini bermakna, anda juga saling mengenali para jemputan yang akan hadir di majlis tersebut. Oleh itu, anda dan rakan-rakan berpeluang untuk pegi ke majlis itu dengan satu kereta, terutamanya jika kawan tersebut tinggal berhampiran dengan anda ataupun rumahnya terletak dalam perjalanan ke majlis rumah terbuka tadi. Perjalanan berkereta dengan kawan-kawan lama ini sungguh seronok sambil mengingatkan kisah-kisah lama anda juga dapat menjimatkan kos petrol!


4- Bawa payung.

Sambutan hari raya tahun ini pada bulan Oktober. Keadaan cuaca pula selalunya hujan di hujung-hujung tahun ini. Untuk mengelakkan basah kerana hujan elok jika anda simpankan sahaja satu atau dua payung didalam kereta untuk tujuan ini. Anda pasti nampak lebih kemas ke majlis berbading orang lain, kerana hadir dengan pakaian yang rapi dan kemas teratur walaupun dalam cuaca hujan.


5- Bawa paket ang pow dan isinya!

Bila berkunjung ke rumah kawan-kawan, ada kalanya kita berjumpa dengan pasangan yang membawa anak-anak. Tentunya menjadi amalan yang baik jika kita bersedia dengan membawa paket ang pow apabila berkunjung rumah terbuka. Apa lagi jika anda sendiri tidak berhajat untuk membuat majlis rumah terbuka pada tahun ini.

No comments: